Hur man skapar en effektiv social media strategi för olika plattformar

Hemligheten bakom att skapa en effektiv social media strategi för de olika plattformarna är att lägga stort fokus på att skapa engagemang och öka sin synlighet på plattformarna. 


För att skapa en framgångsrik strategi rekommenderar vi på Creative Peoples följande steg:

Se till att definiera era mål och målgrupper.
Innan ni börjar publicera innehåll på sociala medier bör ni definiera era  mål och målgrupper. Fundera på vad det är ni vill uppnå med er sociala media strategi. Kanske vill ni öka försäljningen, skapa engagemang hos era följare eller bygga varumärkesmedvetenhet? Bestäm vilken målgrupp ni har och få en tydlig bild av målgruppen genom att analysera dem väl, skapa personas. Inkludera detaljer såsom: vad är deras intressen och beteenden på sociala medier för att hitta rätt typ av kommunikation som de tilltalas av. 

Välj rätt plattformar.
Det är viktigt att välja rätt plattformar för er sociala media strategi. Nu när ni definierat er målgrupp behöver ni veta vilka plattformar de använder. Vilken typ av innehåll fungerar bäst på varje plattform? Det ni behöver ha i åtanke är att olika plattformar kräver olika strategier och innehåll. Därför behöver ni anpassa innehållet både efter målgruppen och plattformen. 

Skapa en innehållsstrategi.
Skapa en innehållsstrategi som passar för varje plattform. Tänk på vilken typ av innehåll som fungerar bäst på varje plattform och vilken tonalitet som passar er målgrupp. Ett tips är att skapa en innehålls mix som grund och gör en innehållskalender för att kunna organisera innehållet och se till att ni publicerar innehåll regelbundet. Kontinutet är A och O på sociala medier.

Bygg ett community.
Att bygga engagemang hos era följare bör vara en essentiell milstolpe i er social media strategi. Detta kan ni göra genom att svara på kommentarer och meddelanden. Se till att bygga upp en relation med följarna och skapa ett community på era plattformar. Ytterligare så kan ni skapa en dialog med målgruppen genom att ställa frågor till dem och be om feedback.

Använd analytics.
Sista vitala steget i er social media strategi är att ni använder analytics för att mäta er prestation på sociala medier plattformarna. Ta reda på vad som fungerar bra och vad fungerar mindre bra. Vilket innehåll får mest engagemang? Vilken tidpunkt fungerar bäst för publicering? Granska den information som är viktig för er att mäta och ha koll på för att hela tiden  kunna förbättra er social media strategi.

Hoppas att dessa steg hjälper er som ett första steg att skapa en effektiv social media strategi 🥰

Föregående
Föregående

Varför ska ditt företag finnas på TikTok? Svaret är enkelt…

Nästa
Nästa

Hallå! Let’s talk about AI-plattformen Get Cody 👾